Oś liniowa HM firmy HIWIN opiera się na wytrzymałej i odpornej na zużycia prowadnicy z szyną profilową połączonej z lekkim i trwałym profilem aluminiowym. Dzięki możliwości wyboru dowolnego suwu oraz szerokiemu wachlarzowi opcji osie mogą zostać dostosowane do indywidualnych wymagań danej aplikacji.
Wymogi montażowe
- Zakres temperatur: 5-50°C
- Suche środowisko
Zalety osi liniowych HM
- Profil aluminiowy z rowkami dla stabilnych połączeń liniowych.
- Stabilne i powtarzalne zabezpieczenie obciążeń wózka z otworami gwintowanymi.
- Łatwe smarowanie we wszystkich pozycjach montażowych dzięki smarowniczkom z obu stron.
- Wyłączniki krańcowe mogą być mocowane bezpośrednio w rowku profilu w dowolnym położeniu.
- Opcje dostępne dla wersji standardowej, np. listwa pokrywy, elastyczne mocowanie napędu, adaptery do wszystkich typów silników konwencjonalnych, skala liniowa.
Maksymalny moment obrotowy napędu
Podany maksymalny moment napędowy na oś jest obliczany na podstawie danych technicznych dla elementów napędowych (pasek zębaty lub śruba kulowa). Nie może być przekroczony w trakcie operacji. Wybrane silniki i przekładnie nie mogą przenosić większych momentów. Moment napędowy z napędem pasowym zębatym zależy od prędkości osi co przedstawiono na wykresach.
Obliczanie momentu napędowego
Fx - siła posuwu [N]
MA - wymagany moment napędowy [Nm]
Mload - moment obciążenia [Nm]
Midle - moment bezczynności [Nm]
p - stały posuw [mm]
dla pasa zębatego: równy obwodowi koła pasowego
dla napędu kulowego: równy prowadzeniu wrzeciona
η - wydajność
(ok. 0.9 dla napędu kulowego)
(ok. 0.98 dla napędu pasa zębatego)
Moment obciążenia - moment obrotowy, który przeciwdziała obciążeniu zewnętrznemu na osi liniowej (zależne od zastosowania)
Moment bezczynności - moment obrotowy potrzebny do przezwyciężenia wewnętrznych oporów osi liniowej (zależne od budowy projektu)
Obliczanie okresu eksploatacji
Siły i momenty na osi liniowej
fv - Porównywalny współczynnik obciążenia fv
Fy - siła działająca wzdłuż osi Y [N]
Fz - siła działająca wzdłuż osi Z [N]
Mx - moment obrotowy działający wokół osi X [Nm]
My - moment obrotowy działający wokół osi Y [Nm]
Mz - moment obrotowy działający wokół osi Z [Nm]
Fydynmax - Maksymalna siła dynamiczna wzdłuż osi Y [N]
Fzdynmax - Maksymalna siła dynamiczna wzdłuż osi Z [N]
Mxdynmax - Maksymalny dynamiczny moment obrotowy działający wokół osi X [Nm]
Mydynmax - Maksymalny dynamiczny moment obrotowy działający wokół osi Y [Nm]
Mzdynmax - Maksymalny dynamiczny moment obrotowy działający wokół osi Z [Nm]
Charakterystyka krzywej żywotności dla osi liniowych z napędem pasowym zębatym
Dla HM040B, HM060B, HM080B, HM120B
Zakładana żywotność referencyjna zostanie osiągnięta kiedy fv=1
Charakterystyka krzywej żywotności dla osi liniowych z napędem kulowym
Dla HM040S
Zakładana żywotność referencyjna zostanie osiągnięta kiedy fv=1
Dla HM060S/HM080S
Zakładana żywotność referencyjna zostanie osiągnięta kiedy fv=1
Dla HM120S
Zakładana żywotność referencyjna zostanie osiągnięta kiedy fv=1
Obliczanie odstępu podpory
W zależności od zamontowania osi liniowej, obudowa może ulegać nadmiernemu wyginaniu, zwłaszcza przy dużych długościach skoku i możliwości wysokich obciążeń. Można tego uniknąć kiedy korpus osi jest zamontowany na wielu podporach na stabilnej konstrukcji dodatkowej.
Maksymalna odległość podparcia L jest funkcją siły działającej i może być określona zgodnie z poniższymi diagramami.
Maksymalna odległość podparcia dla osi liniowych z napędem pasowym zębatym
HM-B - maksymalna odległość podparcia jako funkcja siły Fz
HM-B - maksymalna odległość podparcia jako funkcja siły Fy
Maksymalna odległość podparcia dla osi liniowych z napędem kulowym
HM-S - maksymalna odległość podparcia jako funkcja siły Fz