Prowadnice liniowe DryLin® T zostały opracowane do zastosowań związanych z automatyką i transportem. Jest to wydajna, bezobsługowa prowadnica liniowa do zastosowania w najbardziej zróżnicowanych, skrajnych warunkach.
Szybki kontakt: 696-964-797, 85 743-33-22
Prowadnice liniowe DryLin® T zostały opracowane do zastosowań związanych z automatyką i transportem. Jest to wydajna, bezobsługowa prowadnica liniowa do zastosowania w najbardziej zróżnicowanych, skrajnych warunkach.
Dzięki niewielkiej bezwładności możliwe są duże przyspieszenia i krótkotrwałe prędkości maksymalne do 30 m/s. Prowadnice pracują bez smarowania. Zanieczyszczenia nie osadzają się w smarach. Brak smarów sprawia, że są zalecane do przemysłu spożywczego, medycznego i pomieszczeń o podwyższonej czystości. Dzięki odporności na korozję prowadnice tego typu nadają się do zastosowań podwodnych. Spłukiwanie pod ciśnieniem nie powoduje szkodzeń systemu. Szyna aluminiowa zapewnia dobre rozpraszanie ciepła. Aluminium utrzymuje ciepło tylko przy stałych, wysokich temperaturach. Ważną właściwością jest tłumienie drgań i bardzo cicha praca elementów. Połączenie aluminium i iglidur® J zmniejsza konieczną siłę rozruchową. Pod względem wymiarów układy DryLin® T są wymienne ze standardowymi układami kulkowymi.
Przy projektowaniu układów z dwiema równoległymi szynami, po jednej stronie należy zastosować łożyska swobodne. W każdej wersji montażu istnieje zalecane rozwiązanie z łożyskiem swobodnym. Metoda ta zapobiega zacinaniu lub zatarciu prowadnicy, gdy występują odchyłki równoległości szyn.
Łożysko swobodne tworzy się usuwając statyczne elementy poślizgowe. Maksymalne wyrównanie odchyłów równoległości szyn wynosi 0,5 mm. Podczas montażu należy uważać aby łożysko swobodne miało równy luz w obu kierunkach. Zaleca się konstrukcję układu z łożyskiem swobodnym i stałym.
Powierzchnie montowania szyn i wózków powinny być gładkie (poddane obróbce), aby zapobiegać zacięciom układu. Różnice w powierzchniach stycznych można zniwelować do pewnego stopnia (0,5 mm) poprzez zwiększenie ustawionego luzu. Regulacja luzu jest skuteczna tylko bez obciążenia.
W przypadku systemów z dwiema równoległymi prowadnicami, jedną stronę należy wyposażyć w łożyska ruchome. Odpowiednie rozwiązanie zawierające zarówno łożyska stałe, jak i ruchome jest dostępne dla każdej konfiguracji, czy to poziomej, pionowej, czy poprzecznej. Ten rodzaj montażu zapobiega zacinaniu się elementów na prowadnicach, spowodowanemu odchyłkami równoległości. Łożyska ruchome zapewniają kontrolowany luz w kierunku spodziewanej odchyłki równoległości. Zapewnia to dodatkową swobodę ruchu z jednej strony.
Podczas montażu należy się upewnić, że łożyska ruchome wykazują podobny luz w obu kierunkach. Zaleca się systemy zawierające łożyska stałe i ruchome.
Powierzchnie styczne prowadnic i wózków powinny być wystarczająco gładkie (np. frezowane), aby zmniejszyć naprężenia występujące w układzie. Niewielkie nierówności powierzchni stycznych można kompensować do pewnego stopnia (0,5 mm) zwiększając luz. Luz można regulować tylko bez obciążenia.
Aby zapewnić prawidłowe użytkowanie bezobsługowych łożysk liniowych DryLin® należy przestrzegać kilku zasad:
Jeśli odległość pomiędzy wektorem siły napędowej i łożyskami stałymi jest większa, niż dwukrotność rozstawu łożyska (zasada 2:1), współczynnik tarcia statycznego równy 0,25 może teoretycznie powodować zacinanie na prowadnicy. Zasada ta obowiązuje niezależnie od wartości obciążenia lub siły napędowej.
Iloczyn tarcia jest zawsze związany z łożyskami stałymi. Im większa odległość pomiędzy siłą napędową a łożyskami, tym większe jest zużycie i wielkość niezbędnej siły napędowej. Nieprzestrzeganie zasady 2:1 podczas użytkowania liniowych łożysk ślizgowych może powodować nierównomierną pracę lub nawet zablokowanie układu. Takie sytuacje można często wyeliminować za pomocą stosunkowo prostych modyfikacji.
Układy DryLin® T są dostarczane gotowe do montażu. Luz wózka jest regulowany fabrycznie. Regulacja jest ustalana według sił działających w danym układzie. W przypadku szczególnych wymagań należy zaznaczyć na zamówieniu, jeśli luz powinien być zmniejszony lub zwiększony. Jeśli to konieczne, luz prowadnicy liniowej DryLin® T można wyregulować. Regulacji należy dokonywać tylko wtedy, gdy wózek nie jest obciążony.
1Po zdjęciu osłony zabezpieczającej należy poluzować przeciwnakrętki - wymiar pod klucz:
SW 5 dla TW0115 i TW0120
SW 7 dla TW0125 i TW0130
2Wyreguluj luz łożyska dla trzech punktów prowadnicy kluczem imbusowym - rozmiar klucza:
1.5 mm dla TW0115 i TW0120
2.0 mm dla TW0125 i TW0130
3Sprawdź luz wózka po wyregulowaniu 3 poziomów. Jeśli jest wystarczający, dokręć nakrętki kontrujące i nałóż pokrywę.
4Istnieje niebezpieczeństwo, że zbytnie zmniejszenie luzu spowoduje zatarcie elementów ślizgowych i nie będzie można już zwiększyć luzu przy pomocy wkrętów regulujących. W takim przypadku elementy ślizgowe można uwolnić naciskając przycisk zwalniający po przeciwnej stronie. Należy mocno nacisnąć sprężynę regulującą. Odpowiednie wkręty regulujące powinny być wcześniej odkręcone.
2.5 mm dla TW0120 i TW0115
3.0 mm dla TW0125
3.0 mm dla TW0130
Seria DryLin®T Automatic zapewnia automatyczną regulację luzu. Regulację można przeprowadzać automatycznie w krokach co 0,1 mm. Sprężyny dociskają klin regulacyjny, gdy tylko luz jest większy niż 0,1 mm i brak obciążenia układu.
1Układ jest dostarczany z trzema kluczami, które są już założone. Ich użycie jest konieczne podczas zakładania wózka na szynę. W przypadku, gdy klucze zostaną wyjęte, należy je ponownie umieścić w otworach i przekręcić w prawo o 90°.
2Gdy wózek jest na szynach, należy poluzować klucze przekręcając je w lewo o 90° i wyjąć je. Luz zostanie wyregulowany automatycznie.
3W tym kroku należy sprawdzić luz wózka. Teraz może być dokonana precyzyjna regulacja tak jak pokazano na powyższym rysunku.
4Wózek można zdjąć w każdej chwili. W tym celu wystarczy po prostu umieścić klucze z powrotem w otworach (patrz punkt 1).
Wózek ślizgowy z ręczną regulacją luzu. Prowadnice liniowe DryLin® T
Wózek samoregulujący (automatyczna regulacja luzu)
Wózek ślizgowy z ręczną regulacją luzu z zaciskiem ręcznym
Wózek prowadnicy liniowej do skrajnych warunków (zanieczyszczenia, kleje żywicowe,...
Szyny i wózki miniaturowe, bezkonserwacyjne, bez smarowania
akcesoria CNC | koła łańcuchowe | koła pasowe | koła zębate | prowadnice szynowe | listwy zębate | łożyska liniowe | pasy zębate | prowadnice liniowe | śruby trapezowe | śruby kulowe | reduktory | motoreduktory ślimakowe | silniki krokowe CNC | silniki elektryczne | tuleje ślizgowe | PA 6.6 | tworzywo PEEK | poliacetal | poliamid | PTFE | tworzywa sztuczne konstrukcyjne